Sälja oregistrerade domännamn – att ta betalt för sin livliga fantasi

Företag

Nyhetssidans reporter jobbar pö om pö en del med webbutveckling, åtminstone som tankeverksamhet och har funderat på ett koncept gällande försäljning av oregistrerade domännamn.

När man letar domännamn till nya projekt halkar man ibland över domännamn som man vet är fantastiska, men som man innerst inne vet att man inte kommer göra något med om man skulle registrera det. Man kanske saknar expertisen på området eller tiden för att utveckla domännamn, men vet att domännamnet har mycket stor potential om någon annan tog sig för det.

Skiss på tjänsten

  • Man gör grovarbetet med att leta domännamn. Här bör man med fördel leta sig bortom s. k. droplistor som listar nästan lediga domännamn som precis håller på att bli lediga. Dessa listor har väldigt många koll på och skulle skapa en större tidspress på systemet än om man listade domännamn som slunkit igenom systemet och inte registrerats av någon och inte ligger i rampljuset för dagen.
  • Lägg upp enkel databas med ID, domännamn, beskrivning av domännamnet, nummerfält för om den är tillgänglig eller inte och lite fält för en eventuell köpares information (tid för köp, varifrån betalning gjorts etc)
  • Lista beskrivningarna för domännamnen – inte själva domännamnen – på din sida ihop med information om att SMS:a [prefix id] till 725XX till en kostnad av ex. 50 kr för att ta del av tipset.

Att tänka på

När man börjar ta betalt för sina tjänster sätts det helt plötsligt mer press på att kunden får det som den förväntar sig. Säljer man då gris i säck som i detta fallet skall man vara tydlig med vad kunden får – utan att berätta exakt vad det är. Det är din uppgift att skapa trovärdighet att det domännamn som gömmer sig bakom din betalning faktiskt var värd dessa pengar. Även om det rör sig om småsummor som 50 kr så säger det sig självt att det inte fungerar med domännamn som exempelvis jakt-i-sveg.se.

Trovärdighet före köp

Just trovärdigheten går att experimentera med rent funktionellt i tjänsten. Här är några saker man kan använda sig av för att öka trovärdigheten i tjänsten.

  • Enbart sälja tipset en gång alternativt enbart tillåta nya köp inom 30 sekunder eller efter en timme från den tidpunkt då första köpet ägt rum. Inom 30 sekunder har den andre kunden fortfarande teoretisk chans att hinna före med en beställning. Efter en timme bör man utgå ifrån att den första kunden valt att avstå eller inte är överdrivet benägen att fullfölja registreringen.
  • Att själv ange ett betyg på hur bra man tycker att domännamnet är. Detta kan vara på en skala 1-5.

Trovärdighet efter köp

  • Låta köparen skicka ytterligare ett SMS av typen [domänid betyg] till 725XX där kunden anger om denne är nöjd med tipset som han eller hon just köpt.
  • Göra uppföljning genom att lista omaskerade domännamnstips man postat på sidan och visa antalet köp av tipset, tid för köp samt tidpunkt för en eventuell registrering av domännamnet.
  • Eventuellt låta andra betygsätta kvalitén på domännamnet.

Hur och varför denna tjänst skulle fungera?

Denna tjänst skulle nog fungera bäst på domännamn under .nu. Detta eftersom dessa dels inte är lika övervakade av hugade domännamnsspekulanter, men även för att NuNames som administrerar toppdomänen .nu har en väldigt hög överlåtelseavgift på över 1500 kr, vilket sätter ribban högt för att själv registrera och ta ut tipspeng i efterhand. I grund och botten handlar det om att domännamn inte skall ligga outnyttjade utan komma till användning och då kan en tipspeng på 50 kr te sig försumbar i sammanhanget – givet att köparen och tipssäljaren ligger på samma nivå gällande kvalitén på domännamnet. Självklart är detta ett system som skulle fungera även på .se, men eftersom det registrerats över 1 000 000 domännamn under .se blir det per automatik något sämre kvalité på de namn som fortfarande är oregistrerade. Här har tipssäljaren ansvaret att påvisa från tidigare tips att kvalitén på namnen är hög – och är kvalitén hög är det kanske värt denna 50-lapp (endast ett exempel) för att registrera det själv…

Nackdelar

Det finns förstås inte hur många bra domännamn som helst lediga, så kvalitén lär sjunka drastiskt efter en tid om fantasin börjar tryta. Har man då historik som vittnar om att det en gång tipsats om bra domännamn tidigare bör man vara mycket tydlig ifall man väljer att tipsa om ett domännamn som är något sämre – antingen genom att sänka sitt eget betyg eller rent av sänka priset på tipset!

Slutord

Iden till tjänsten kom till efter att jag suttit och letat domännamn för ett kommande projekt och fått fram en lista på 53 lediga domännamn, varav jag bedömer ett tiotal som bra och fyra stycken som fantastiskt bra. Jag skall försöka återkoppla när eller om projektet når skarpt läge och hoppas att ni har intresse av att testa lyckan!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *